رسالت و راهبرد مجتمع فرهنگی آموزشی رشد
مقدمه :
بنیاد رشد که مؤسسه ای است غیرانتفاعی، عام المنفعه و غیرسیاسی، در آذرماه 1365 با بینشهای سه گانه زیر تأسیس شد:
- انسان احسن مخلوقات عالم است و بین نژادها، اقوام و طوایف مختلف تفاوتی وجود ندارد و کسی را بر کسی جز به تقوا، برتری نیست.
- اسلام و دیگر ادیان الهی برای خوشبختی و همزیستی مسالمت آمیز انسان موضوعیت یافته است، پس مسلمان بودن مسئولیت آور است نه محملی برای برتری جویی.
- ایران، مأمن و وطن ما، سرزمینی برای باهم زیستن و استفاده مشترک از مواهب آن است. آبادانی، سرافرازی و سربلندی آن سعادت عمومی به همراه دارد و با سربلندی و خوشبختی سایر سرزمین ها و اقلیم ها مغایرتی ندارد.
و بر این اساس، شعار بنیاد رشد " انسان، اسلام، ایران" ، و اهداف آن
“خدمت به خلق،
خدمت به اسلام و
خدمت به میهن" انتخاب شد.
از این روی و باور آنکه نزدیک ترین راه تقرب به رب قادر لایزال، خدمت به خلق اوست و ایمان آن که کاراترین راه خدمت به خلق و اعتلای اسلام ناب و تضمین آزادی و استقلال میهنمان ایران عزیز و تداوم پیشرفت و سرافرازی آن، به پرورش نسل های توانا، خودباور، موفق، مسئول، مومن و متعهد و میهن دوست منوط است، بنیاد را بر آن داشت تا ضمن ارائه خدمات متعدد بشر دوستانه دیگر، مجتمع فرهنگی آموزشی رشد را تاسیس کند.
رسالت مجتمع :
بر اساس آرمان و بینشهای راهبردی بنیاد رشد، رسالت مجتمع تربیت نسلی سالم، خود باور، اندیشمند و مؤمن در محیطی متوازن و متعادل، با استفاده از روش ها و امکانات روزآمد و نوین است که موجب رشد و تعالی فکر، شکوفائی استعدادها و سلامت جسم و روان شده، آنها را مهیای بهره مندی از مواهب الهی، خدمت به همنوعان، اسلام و ایران کند.
بدین لحاظ شعار آرمانی مجتمع فرهنگی آموزشی رشد
“رشد،
توازن ،
تعالی" است.
که برای نیل به آن رشدهای “همه جانبه" زیر به عنوان راهبرد اصلی تعریف شده است :
– رشد دینی : ایجاد زمینه های لازم برای خودشناسی، خداشناسی و تربیت انسانی موحد و باورمند و متعهد نسبت به مسوولیت ها و وظایف خود در برابر خدا، خود، طبیعت و دیگران با تقویت تمایلات روحانی و معنوی و احیای ارزشهای دینی (اصول و فروع دین و مکارم اخلاقی) و نیز عمل به آنها و ملحوظ داشتن آنکه مسلمانی مسوولیت آور است نه برتری آور.
– رشد عاطفی و اخلاقی : ایجاد زمینه های لازم برای التزام به ارزشهای اخلاقی و تقویت مکارم نظیر نیکخواهی و سخاوت، عدالتخواهی و صلح طلبی، صداقت و شجاعت و … تقویت حالات خوشایند روحی (مهربانی و صمیمیت، محبت و دوستی و برادری و برابری و …) کنترل حالات ناخوشایند (خشم، دروغگویی، کینه توزی، حسادت، دشمنی، خود برتر بینی و …)
– رشد علمی، پژوهشی و فن آورانه : افزایش توانمندی علمی با استفاده از تجهیزات، فناوری و روش های نوین آموزشی به منظور تقویت روحیه تحقیق، تعقل، تفکر خلاق، تعمق، نقد و ابتکار، یادگیری الکترونیکی و زبان بین المللی و استفاده از ابزارهای علمی و کار بست آنها در زندگی.
– رشد اقتصادی و حرفه ای : ایجاد و تقویت ویژگی هایی همچون مشارکت جویی و سخت کوشی ، ساده زیستی و کمک به همنوع، ابتکار و کارآفرینی و کسب شایستگی های عام حرفه ای و مهارتی و هنری زمینه ساز مولد.
– رشد میهن دوستی : پرورش عواطف و تقویت هویت فردی و اجتماعی با افزایش آگاهی و اطلاعات ملّی، میهنی و زیست محیطی با ملحوظ داشتن اینکه تمامی ملل و اقوام دیگر به حکم انسان بودن محترماند و شایسته خوشبختی و سعادت.
– رشد اجتماعی و سیاسی : ایجاد زمینه برای درک مفاهیم اجتماعی و سیاسی، برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، از طریق آشنایی با قوانین و حقوق ایران و سایر کشورهای جهان، روابط بینالملل و ارتقاء بینش سیاسی، آشنایی با حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران و قانون، مسوولیت پذیری، نظم پذیری و استفاده مناسب از ابزارهای ارتباط اجتماعی.
– رشد زیستی و جسمانی : ایجاد زمینه ی لازم برای درک مفاهیم بهداشت فردی و عمومی وسایل زیست بوم طبیعی و شهری (استعدادسنجی و هدایت و آموزش در رشته های ورزشی) و کسب مهارت های لازم برای رعایت بهداشت فردی و حفظ سلامت جسمانی در قالب تغذیه و تحرک مناسب.
– رشد هنری و زیبا شناختی : پرورش و هدایت ذوق و استعدادهای هنری در ابعاد مختلف (سینما، تئاتر، نقاشی و خوشنویسی و …) و درک زیبا شناسانه آفرینش الهی و مصنوعات هنرمندانه بشری و بهره گیری از قدرت تخیل برای خلق آثار فرهنگی و هنری و حفظ میراث فرهنگی و تمدنی در سطح ملی و جهانی.
حوزه آموزش و پرورش :
فلسفه وجودی :
حوزه آموزش و پرورش مرکز مدیریت و راهبری مجتمع فرهنگی آموزشی رشد است که فلسفه وجودی آن تحقق اهداف مجتمع می باشد و این وظیفه خطیر را از طریق تدوین سیاست ها، برنامه ریزی و روش های اجرائی، ارزیابی و نظارت و مداخله مؤثر تا حصول اطمینان از تحقق رشدهای همه جانبه، جذب دانش آموزان مناسب، جذب، آموزش و حفظ نیروی انسانی کارآمد، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی به روز و فراهم آوردن محیط متعادل و متوازن از حیث کیفی و کمی، تعامل با مخاطبان اعم از اولیاء، دانش آموزان و فارغ التحصیلان چه از حیث پاسخگو بودن به نیازها و انتظارات آنان و چه از حیث بهره مندی و استفاده از فرصت هایی که میتوانند خلق کنند، همچنین بهبود، توسعه و گسترش کیفی و کمی مجتمع و تأسیس واحدهای آموزشی جدید با استفاده از مشارکت معنوی و مادی اولیاء و یاوران رشد و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که علاقمند به مشارکت در این گونه خدمات فرهنگی و آموزشی می باشند.